Tips: berhadapan dengan si dia yang bermasalah


Setiap hari kita jumpa dengan macam- macam orang. Ada yang kekal sebagai sahabat, ada yang terus terputus hubungan. Bukan senang nak cari kawan yang baik, yang sentiasa bersama susah dan senang. Ada kawan yang menyusahkan, yang menyakitkan dan mengambil kesempatan. Apa pun yang jadi, masing- masing kena tolak ansur, memahami dan memaafkan.

Bukan bebanan- ada kawan yang selalu menyusahkan dan banyak masalah. kawan bukan bebanan. Anggaplah itu ruang yang paling berharga untuk mengenali teman kita tu.

Doa- kalau dia memang menyusahkan dan banyak bawak masalah, ikhlaskan hati berdoa pada ALLAH moga kita diberi kekuatan dan kesabaran untuk terus berkawan dengannya dan berdoa moga dia mampu menjadi sahabat yang akan membahagiakan kita nanti.

Renung kembali- cer pikir. Kalau kita rasa dia menyusahkan kita, kita pulak tak pernah ke walau sekali menyusahkan dia?

Kita pun sama je- kalau kita rasa perangai dia macam beban buat kita, cer pikir, kita pun mesti ada buat perangai jugak kan dan mungkin kita pun membebankan dia. Sedar atau tak, tu lumrah dalam persahabatan.

Ukhwah- jangan sesekali memutuskan persahabatan sebab ukhwah tu terjadi dengan kehendak ALLAH. mesti ada hikmah yang kita tak nampak.


Ps: Sahabat datang dan pergi dalam hidupku. Ditengah-tengahnya tertinggal sahabat yang setia bersamaku. 




sape nak join segmen cer klik sini



 
 Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

5 rajin komen:

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

terime kasih
akn dpraktikkan

rozeeta rashid said...[Reply to comment]

terima sahabat seadanya. =)

AmirFX said...[Reply to comment]

Kawan nie mmg bermacam2 jenis... hihi..

Gen2Merah said...[Reply to comment]

itulah pentingnya peranan seorang sahabat.... semoga kita dan sahabat kita saling hormat menghormati sesama..

Far8 budak baik said...[Reply to comment]

pape punnn..
doa itu penting kannnn..
=)