Renungan: ‘untung nasib aku tak macam tu’


Salam.

Bila hidup kite ni selesa sangat, kita jadi lupa pada kesusahan. Sekali bila susah, sakit wo.. orang yang tak bese hidup susah, selalu anggap yang dia la selalu bermasalah. Sedangkan masalah punye la small the matter.

Selalu la ingat kat orang yang nasibnye tak berapa baik cam kite. Biar kita tau sedar diri. Bila susah tak ade la sampai hilang punca dan kuciwa.

Siyes boleh insafkan diri la. Boleh ingatkan diri sendirik yang selalu lupa nak besyukur. Tengok je keliling kita. Bukak mata besar2. Bukak hati luas2.

Baca la kisah2 mereka yang struggle untuk hidup. Mereka2 yang hidup dalam kemiskinan. Mereka yang sanggup bekorban untuk ubah nasib keluarga.

Mungkin setiap dari kita ade kisahnye masing2. Begelut ngan segala macam kesulitan untuk teruskan hidup. Sampai korang berkata kat diri sendirik, ‘tak sangka ek  aku boleh sampai tahap ni’...

Bila cakap pasal kesusahan, bukan setakat masalah duit dan kemiskinan aje. Ianya semua tentang perjuangan seseorang bernama manusia untuk menentang segala ape yang mampu menjadi halangan. Perjuangan melawan nafsu, berjuang untuk jadi lebih baik, berjuang untuk sesuatu yang bernilai, berjuang untuk sesuatu yang menjadi impian.

Susahkan untuk berjuang. Ade je yang angkat bendera putih. Tu yang akhirnya jadi penagih, perompak, peragut, perogol..segala macam ‘pe’ la..

Perit macam mana pun hidup kita, jangan la pilih jalan yang salah. Ramai lagi yang tak bernasib baik tapi dorang mampu terus bertahan. Kagumi la kegigihan orang.

Apa yang berlaku tu ade sebab. Ada hikmah. Jadikan ia sebagai iktibar ;)




Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

6 rajin komen:

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

erm betul tu

skong sgt

AmirFX said...[Reply to comment]

Yepp.. Setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya...

Saiazuan said...[Reply to comment]

aku sering trlupa pada pencipta aku.. insyaAllah akan perbaiki diri, dan dekatkn diri padaNYA :)

cik Kartun said...[Reply to comment]

setiap yg berlaku ade hikmah nye..yup :D

Dylla Abas said...[Reply to comment]

betul tu eera.setuju sgt dgn entri ni.org yg dah biasa hidup susah,memang sentiasa tenang menghadapi masalah.tapi yg tak biasa hidup susah pasti akan merungut-rungut dan menyalahkan takdir,kenapa dia yg diuji? kenapa dia yg ditimpa masalah? kenapa dia yg dipilih? dia tak sedar agaknya yg Allah tu sayangkan dia.suka entri ni.suka sgt :)

ABU said...[Reply to comment]

em tak pe la nasib badan..
dah di tentukn olhNya.. yg penting kita berusaha..ye dak..