Oh hati: cara melemahkan musuh


Salam.

Mak kata, biarlah orang buat kita. Asal kita jangan buat kat orang macam tu. Tapi kadang2 geram jugak kan. Ingat die je boleh buat jahat kat kita. Ingat besar sangat mandat dia.

Tapi kalau kita balas balik perangai jahat lagi hampeh dia tu, apa kurangnya kita ngan dia? Apa bezanya? Samalah kita pun hampeh la macam dia jugak.

Mak cakap sabar. Peh..tu la yang susah. Nak2 bila hati tengah marah. Menggelegak darah dalam badan.
Tau tak salah satu cara nak membalas balik perbuatan jahat orang kat kita adalah dengan memaafkan dia?

Salah satu cara nak melawan musuh kita adalah berbuat baik dengan dia. Nah...sakit kan hati. engko jahanamkan hidup dia pun, ko tetap dilayan baik. Cer kalau dia memaki hamun ko, baru la ko puas kan.

Kata Saidina Ali, jadilah seperti pokok. Walaupun dibaling batu tetapi tetap menghadiahkan buah.

Buat baik dibalas baik, itu biasa. Buat baik dibalas jahat, itu kejam namanya. Buat jahat dibalas jahat, itu dendam namanya. Tapi kalau buat jahat dibalas baik, tu adalah sikap yang paling terpuji- Mahatma Gandhi (kalau tak silap. Lupa la dah lama baca kata2 ni dulu)

Renung2kan dan selamat beramal ;) 


ps: mai la meriahkan segmen pertama Masterpiece ;)

 
 Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

8 rajin komen:

JIJI YU said...[Reply to comment]

sabar itu indah sgt

Ezad Skytech said...[Reply to comment]

sabar je...nanti orang tu penat..dia berhenti la...baru psiko sikit...hee~

cik Kartun said...[Reply to comment]

huhu sejuk kejap hati CK heee :D

Saiazuan said...[Reply to comment]

hmm yups sntiasa brbuat baik walaupn dibalas jahat..

Dylla Abas said...[Reply to comment]

orang buat jahat tapi kita nak balas baik..memang mencabar.tapi siapa yg mampu buat,memang dia la manusia yg t'puji :)

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

erm betol tu

Eera Shera said...[Reply to comment]

org yg betul2 kuat je mampu buat..huhu

aimie amalina said...[Reply to comment]

heeeee
ssh nak buat tapi mmg kene buat..