Tips: 10 perkara penting pilih kasut

suka wedges shoe..tapi kalo tinggi camni sakit kaki gak


Kalau beli kasut, lepas tu tak selesa. Ketat lah. Melecetlah. Jangan salah kan kasut. Salahkan diri sendiri. Hahaa... jom tengok tips ni. 

1. Beli kasut waktu petang atau malam. Masa ni otot kaki akan mengembang dan membessar sikit.


2. Cuba try test kasut tu dua2 belah kaki. Berdiri tegak, dan cuba jalan. Pastikan selesa bila pakai dan tak himpit kaki.

3. Pilih kasut sesuai dengan aktiviti. Kalau untuk kasut sukan, pilih kasut yang melindungi jari- jemari kaki yang halus lagi runcing tu. Hahaha..ye la takkan nak sukan beli selipar jamban  pulak kan kan..

4. Pilih kasut yang berkusyen tebal dan diperbuat dari bahan ringan bagi mengelakkan dari tercedera. Ingat tu, kang bila kasut berat, silap2 kena merangkak pulak. Hahaha

5. Untuk aktiviti lasak, belilah kasut yang bertapak tebal untuk menahan hentakan tumit dengan tanah. Pernah pakai selipar nipis pi kelas nak2 pulak 5 minit sebelum kelas. Memang azab!

6. Pastikan tumit ngan jari kaki tak terlebih dari saiz asal kasut.

7. Jangan pilih kasut yang terlalu ketat. Kaki boleh sakit dan melecet.

8. Pastikan kasut dibuat dari material yang mampu membantu kaki bernafas. Kang kalau kaki sesak napas, sape nak buat CPR?

9. Pastikan tumit tak terlalu tinggi dan mampu menampung kaki dengan stabil.

10. Apa yang penting, kerjasama! Oh tak.. apa yang penting, keselesaan bila memakai. Jangan main beli je.


ni kes terlebih kasut


lagi tips: tips rambut sihat

ps: mai la join segmen pertama Masterpiece :)


Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

5 rajin komen:

JIJI YU said...[Reply to comment]

ko mmg pakar kan

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

xretila
janji selesa n jalann


mostly wedges byk..skng takley pakai da

aimie amalina said...[Reply to comment]

heee
selalu dok beli kasut
tapi x penahnye nak betoi
aiyoooooo

Ct Aja said...[Reply to comment]

lawa gak pakai kasut kawin cm 2..iihih

hazanis said...[Reply to comment]

nice tips..thnx....^^