Macam mana nak tegur orang yang tak solat?

salam.

kat sini ada pertanyaan..kot la ada yang sudi nak jawab kan.

kelmarin dapat mesej dari kawan aku. dia cerita pasal kawan2 dia yang tak solat. hei dah besar panjang dah- boleh kawin tak mau solat nak kena babab ni..hehe.. so dia tanya, macam mana nak tegur kawan yang tak pernah solat?

 kalau adik sendiri aku tau la... tak payah bebel panjang2, panggil abah je..haha..

ada sapa2 boleh tolong?

9 rajin komen:

Sunah Sakura said...[Reply to comment]

ermmm..banyak tu kene usaha... teruskan mengajak solat... solat berjemaah depan diorang, mintak imam baca doa untuk diorang lepas solat, bagi diorang dengar..mungkin boleh bantu..

Ums Niza said...[Reply to comment]

kalau orang dewasa memang susah nak ditegur. Cakap baik2 je. Bawa bincang. Kalau dah tak boleh biarkanlah..tu sahaja.

JIJI YU said...[Reply to comment]

ahaha..aku ajak tiap hari geng plkn aku dulu2 suh solat..lame2 die jadi malu..

Syazwan said...[Reply to comment]

" weh, jom solat sekali ngan aku jom, ambik wuduk!".

ok tak ?..
kalo ajak lama-lama..dia solat la..

Bro ahmad said...[Reply to comment]

cakap macam ni je..datang bulan ke? period ke? muhahaha

aizamia3 said...[Reply to comment]

tiap kali nak solat ajak dia sekali, kalau dia taknak jangan paksa tapi setiap kali solat ajak dia.. insyaAllah akan terbuka hati dia nanti.. jangan paksa, takut boleh mendatangkan kemarahan dia walau hakikat itu kebaikan dia jugak..

naseer kedah said...[Reply to comment]

selalu doakan supaya dapat hidayah..insyaAllah..

shiema sufian said...[Reply to comment]

yang itu susah la. tpi kalo ta tego kang kite yang berdosa. apekan daya. just follow the flow. n tego siket siket. gune kan cara komunikasi yang bagus.

sergeant keroro said...[Reply to comment]

ajak je selalu, nanti lama-lama insyaAllah terbukak hati nak solat :)