Tanda-tanda hidup tak berkat

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Banyak sebenarnya tanda-tanda jika kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatan namun sebahagian tanda-tanda dibawah ini juga jelas membayangkan kehidupan kita ini tidak mendatangkan keberkatanNYA Na’uzubillah.

Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah :

1. Duit banyak, tapi cepat habis
Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup jer. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.

2. Buat kerja, tak siap.
Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala. Satu pun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.

3. Buat sesuatu, tak dapat manfaat.
Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.

4. Masa habis dengan sia-sia.
Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main fesbuk, leka tengok TV, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.

Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas? Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan dari Allah.

#kopipesfromfb


 Banner


Raksasa lawan atromen, dah baca sila la komen ^___^

10 rajin komen:

remyhazza said...[Reply to comment]

jom kita semua cari keberkatan dlm hidup......

Hanis MY said...[Reply to comment]

nauzubillah, semoga kita sentiasa mendapat keberkatan dari-Nya...

ogyep yummy mellow said...[Reply to comment]

Salam ukhwah,
Banyak ilmu kat sini.. Tq for sharing

lyza said...[Reply to comment]

Assalamulaikum...
Sama2lah kita mencari keberkatan dalam hidup..:)

Dylla Abas said...[Reply to comment]

nice sharing (",)

moga dijauhkan dari kehidupan sebegini..amin

Cik Bhulat said...[Reply to comment]

nice info :)) tq

aizamia3 said...[Reply to comment]

info yang menarik..
moga dijauhkanlah sikap seperti itu..

Rafflesia™ said...[Reply to comment]

moga-moga kehidupan kita mendapat keberkatan dariNYA.amin

Jue said...[Reply to comment]

aku ade! yg no.1 tu..tp aku tau mn smua duit tu pergi huhu
xpe, plahan, lama2 nanti br aku dpt rs benefit #ckp ngan dr sndri

Nong Andy said...[Reply to comment]

wah.... aku kekadang tu memang leka fb n blog :(