Hadis palsu mengenai bulan Rejab.


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni, masuklah bulan Rejab. Maksudnya lagi dua bulan yang kita kena tempuh sebelum jumpa Ramadhan yang mulia. Ada ramai yang post pasal kelebihan bulan Rejab. Sampai ada yg kata sunat puasa 1 Rejab. Eh eh tak pernah dengar pulak sebelum ni. Ke aku yang tak tau. Tapi nasib la ada yg buat entri pasal penyebaran hadis palsu. Cer baca kat bawah ni.


1. Hadis-Hadis Bulan-Bulan Rejab kebanyakkannya adalah Mawdhu' (Palsu). Pendustaan terhadap Rasulullah saw. (Al-Saqr, Al Qardhawi)

2. Kita dilarang memilih-milih hari atau malam yg tertentu sahaja untuk melakukan ibadat khusus.(Hadis Nabi saw)

3. Tidak ada fadilat KHAS yg ditujukan pada bulan Rejab, yg ada cuma fadilat umum kepada ke empat-empat bulan haram.(Al-Saqr, Al-Qardhawi)

4. Tidak ada solat dan zikir khas untuk bulan Rejab (Al-Saqr, Al-Qaradhawi). 

5. Bulan Rejab seperti bulan-bulan Haram yg lain disunatkan melakukan Puasa sunat dan banyakkan bertaubat. ( Imam Al-Sya'rawi) 

6. Keadah berpuasa di dalam bulan-bulan haram ialah: 
- hari yg ke 9,10,11 di dalam bulan Muhaaram (Syeikh Abdul Aziz bin Bazz) 
- berpuasa hari Khamis, Jumaat, Sabtu (HHanafiah - Al-Zuhaily) 
- Berpuasa pada bulan Rejab tidak sepenuhnya dan Sya'ban tidak sepenuh bulan (Al-Qardhawi) 
- berpuasa pada hari Assyura' (10 Muharaam) dan Hari Arafah (9 Zulhijjah). 

7. Rejab tidak mempunyai kelebihan dari bulan-bulan yg lain, kecuali kelebihan sebagai bulan-bulan Haram.(Syed Sabiq) 

8. Tidak boleh HANYA berpuasa dibulan Rejab sahaja, dimana 3 bulan-bulan yg Haram yg lain tidak langsung diberi keutamaan melakukan puasa (MazhabHanbali- Al-Jaziry) 

9. Tidak ada dalil yg mengatakan bahawa menziarah kubur didalam bulan Rejab mempunyai kelebihannya. 

10. AWASIlah dari terlibat menyebarkan HADIS-HADIS PALSU, kerana ditakuti kita adalah sebahagian dari mereka yg MENDUSTAKAN Rasulullah saw. (Na'uzubillahhu min zalik). 


Apabila ditanya, selain bulan Ramadhan, bulan apakah yang afdal untuk berpuasa, Shaikh Mutawalli al-Sya’rawi menjawab dengan mengemukakan sebuah hadis daripada ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anh, bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW:
Wahai Rasulullah! Apakah bulan yang engkau perintahkanku berpuasa selepas Ramadhan?” Rasulullah menjawab: “Jika kamu ingin berpuasa selepas Ramadhan, maka berpuasalah pada bulan Haram kerana sesungguhnya ia adalah bulan Allah dan padanya terdapat satu hari yang terima taubat daripada satu kaum dan diampunkan padanya kaum (yang lain).”
Berdasarkan hadis ini, dianjurkan berpuasa sunat pada bulan-bulan Haram tanpa dikhususkan kepada bulan Rejab sahaja.

Tak salah nak puasa hari ni. Tapi hari ni kan Selesa? Better puasa sunat isnin dan khamis kan. Wallahualam. Aku tau pun dari pembacaan je. Rujuk pada yang lebih arif. Dan betulkan kalo aku salah.

Selamat datang bulan Rejab. Semoga dipanjangkan umur kita sampai ke Ramadhan. Amin.

ps: Aku lahir 28 Rejab :)



 Banner


Raksasa lawan atromen, dah baca sila la komen ^___^

6 rajin komen:

remyhazza said...[Reply to comment]

thanks for the info......
selamat menyambut bulan rejab....
yg penting setiap masa dan setiap hari ...kita tingkatkan ketakwaan kita......

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

Ooo nk gtaw besdaydie la tu haha

Nong Andy said...[Reply to comment]

hohoho..iffah nak kena buat n3 wish bestday :)

thanks fr sharing

Pka Rahim said...[Reply to comment]

owh camtu kee..
jom join segmen pka nakkk

http://pkaemerald.blogspot.com/2012/05/segmen-pka-rahim-blog-cute.html

tq :)

Liyana Zahim said...[Reply to comment]

Fabricated hadith.. Bnyk sgt..

Anonymous said...[Reply to comment]

http://www.facebook.com/ToyohashiMasjidDonationCampaign