Jangan buat 7 perkara ini selepas makan!

#google

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Amalan pemakanan yg sihat mampu membina tubuh badan yg kuat. Malahan, diet yang seimbang dapat menghalang kita dari ditimpa penyakit. Eh..eh jap. Pesal aku tertukar jadi pakar nutrisi pulak ni haha. 

Nak tau 7 perkara yg korang tak boleh buat selepas makan? Check it out! Alamak omputeh tu..

1. Jangan merokok- Biasa kan orang buat. Masa nak tunggu order merokok, dah kenyang pun merokok. Bukan lepas makan je, bila2 pun tak boleh.

2. Jangan makan buah- Buah cepat dihadam dalam usus. Bila makan bersama makanan lain, makanan tu akan bercampur dengan buah dalam perut dan dan akan memperlahankan sistem penghadaman. Seeloknya makan sejam lepas makan atau sebelum makan.

3. Jangan minum teh- Teh sedap kan? Tapi daun teh ada bahan kimia yang akan menyerap zat besi dan menyebabkan zat besi tak diserap oleh badan. Minum sejam selepas makan. 

4. Jangan mandi- Mandi lepas makan menyebabkan perut buncit sebab bila mandi banyak darah mengalir hampir dengan permukaan kulit untuk keluarkan haba. Akibatnya darah yang diperlukan kat perut untuk penghadaman berkurang. Mandilah selepas 30 minit.

5. Jangan longgarkan tali pinggang- Perbuatan yg seolah-olah merehatkan otot perut ni tak bagus sebab akan menyebabkan struktur badan berubah. Senang cite buncit la.

6. Jangan berjalan- Selepas kenyang, berehatlah dulu sebab kalo terus berjalan sistem penghadaman terganggu. Tunggulah dalam setengah jam barulah boleh berjalan jauh.

7. Jangan tidur- Ni mesti korang tau kan. Tidur lepas makan menyebabkan enzim yg membantu penghadaman akan menghakis perut. Juga menyebabkan tidur berdengkur dan gangguan tidur dan berkait rapat dengan obesiti.


Kalau nak hidup lebih sihat KLIK bawah ni ;)

 Banner


Raksasa lawan atromen, dah baca sila la komen ^___^

10 rajin komen:

♥ wawawawa ♥ said...[Reply to comment]

lepas makan teros berjalan
lepas makan, mandi n terus tido..

tu salu saya buat.. @__@

kura said...[Reply to comment]

lepas makan, den tidur. ok itu hobi.

Pondok Usang said...[Reply to comment]

jangan tunggu lama-lama.. nanti di ambil org.. hee..

remyhazza said...[Reply to comment]

bagus ler tip mkn2 nie.....
buat panduan utk semua......

zareliqa afiqa said...[Reply to comment]

Info yang bagus!^^ Salu terbuat makan lepas tu tido.huhu

Muhammad Saiazuan Norhalik said...[Reply to comment]

ow yeke? nsb baik zuan bukan pengemar teh.. :)

AmirFX said...[Reply to comment]

Oooo. Patutlah lah rasaksa nampak buncit..

Eera Shera said...[Reply to comment]

amir ni, mentang2 la dia otromen :p

Ezad Skytech said...[Reply to comment]

hee...makan buah mmg sebelum makan...da terbiasa tu..tu pun kalau ada la buah...selalu yg org buat makan buah lepas makan kan..huhu~

Hanie Dew said...[Reply to comment]

kene bagi jue ni. jue suka minum teh pas makan. aku plak. lepas 30 minit baru minum. tapi kan tang tido pas makan tu mmg menyeksakan kalau mata ni ngantuk gile babas bile perut dah penuh kan.

ok. take note sume dia atas. semoga bperut ku tak buncit lagi!