Maksud sebenar melepaskan batuk ditangga

Assalamualaikum dan salam sejahtera.



apa maksud melepaskan batuk di tangga? maksudnya orang yang buat kerja tak bersungguh-sungguh kan. apa kena-mengena la batuk kat tangga ngan kerja yang dibuat tak ikhlas tu.. 

korang tau kat atas tu apa mende? penyeduk tu..orang dolu2 panggil BATOK.  orang dulu2 letak tempayan kat tangga rumah. sebelum masuk rumah kan dorang cuci kaki. maklum la berkaki ayam kan kena la cuci kaki. 

tapi kalo nak cepat, dorang basuh kaki cepat2, siram pun kena tak kena je, dan lepaskan batok tu macam tu je..kira aci campak je..macam tak sungguh2 la.

boleh bayang kan..ala cam tak penah tengok cite melayu zaman jepun tu..

sebab tu la dipanggil 'melepaskan batuk di tangga'...


Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

25 rajin komen:

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

mak ade ckp ritu

Nong Andy said...[Reply to comment]

menarik!!

Batok ya!

kami panggil gayung tu...

Zaf98 said...[Reply to comment]

o0o~ baru sy tau maksudnya~ semalam cikgu suruh cari maksud melepaskan batuk di tangga, dapat jugak carik jawapannya~ nasib baek akak wat entry ni tepat pada masanya~ huhuu~ ;D

thanks akak!

cik Kartun said...[Reply to comment]

0whhh.baru tau nie. thnks eera ;)

Eera Shera said...[Reply to comment]

@Iffah Afeefah bagus2 dah tau ;)

Eera Shera said...[Reply to comment]

@Nong Andy org dolu2 yg panggil batok

Eera Shera said...[Reply to comment]

@Zaf98 akk tau cikgu awk tanye haha

Eera Shera said...[Reply to comment]

@cik Kartun sama2 ;)

AmirFX said...[Reply to comment]

Owhhh.. Baru tahu maksud batuk tu.. Cehh.. Ingtkan mmg org yang sakit tekak dan batuk kat anak tangga... haha..

Eera Shera said...[Reply to comment]

@AmirFX dulu pn ingat cmtu gak haha

remyhazza said...[Reply to comment]

la betuk ker.....
ingat kan batuk yg kok kok tu.... he3.....
thanks for info !

ShahzCudin said...[Reply to comment]

oo..bru nmpk kaitannya nye..

Ezad Skytech said...[Reply to comment]

dulu masa sekolah...salah info la ni..cikgu pun takde yang nak betulkan..iyakan je la...sekarang baru tahu....heee~

Eera Shera said...[Reply to comment]

@remyhazza ropenye ramai x tau haha

Eera Shera said...[Reply to comment]

@ShahzCudin kalo tak mcm xde kaitan ek?

Eera Shera said...[Reply to comment]

@Ezad Skytech masa skola mmg cikgu x bg tau pun

Hanis MY said...[Reply to comment]

Br rasa make sense... Dulu selalu imejin duk batuk2 kat atas tangga bila bc peribahasa

Si BuDaK KaChAk said...[Reply to comment]

betul tu....lagi satu pasal harap pagar,pagar makan padi tu pun org silap gak....padahal bukan pagar tau....klu tak silap pagau kot....

Hanie_Dew said...[Reply to comment]

Oooooo..bukan batuk yg uhuk uhuj tu. Batok senduk tempayan rupanya.

Guna teknologi jgn sampai hilang life kita.kan

Teenager Housemaid said...[Reply to comment]

waaa..
saya baru tau!..
thanks kak for the infoo..:)

[PCL] said...[Reply to comment]

loh...serius pcl ingatkan " batuk" uhuk uhuk tuh...

Jue said...[Reply to comment]

Lol aku seyes br tau. All this while aku mbygkan org yg batuk alang2 wuahaha

Juliet_iRa~" said...[Reply to comment]

batok ek namanya tu?ahaha..

xtau namanya tp pnh tgk rupanya..hee

ptt pon pepatah tu melepaskan batuk di tangga..heee ;p

aimie amalina said...[Reply to comment]

hehehehe
baru la kena peribahasa ni kan :))

susulemakmanis said...[Reply to comment]

ok..baru tw!hehe