Tiada alasan untuk meninggalkannya

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


sebagai orang Islam, seorang hamba, kita tau wajib kita sembah pencipta kita. tak lama pun. agak2 dalam 5 minit je. 5 kali je sehari. tapi kadang2 tertinggal jugak. tertidur besenya. tapi tetap kena ganti. takde kompromi. yang sedihnya, msih ada jugak yang mengabaikan perintah yang satu tu. meninggalkan dengan sengaja. 

dan bukan senang sebenarnya nak tegur. ditegur nanti dikatakan berlagak baik. macam adik, kadang2 lupa. tengok tv sampai tak sedar waktu solat dah kat hujung. bila disuruh jawabnya 'kejap'. masa tak menunggu, dik. senang cite, bagi tau abah. sekali abah suruh, terus bangun. selalu jugak kena dengan abah. macam waktu maghrib, agak2 abah dah abes solat, kelam-kabut masuk bilik nak solat hehe.. bese la borak2 bukan reti nak berhenti. kesian abah. harap kitorang adik-beradik tak beratkan bahu kiri abah.

sembahyang lah sebelum kita disembahyangkan.

ps: ingatan untuk diri sendiri gak..semoga Allah jaga kita selalu........



Terima kasih sudi baca sampai pengsan ^___^

17 rajin komen:

shiema sufian said...[Reply to comment]

solat ialah perkara pertama yang akan disebut nanti (:

NIZAM said...[Reply to comment]

tau takpe. solat ni benda ringan tp tu la yang buat kite amek mudah. (-__-)

Munnafendy said...[Reply to comment]

kalau tiap kali rasa liat sgt nak smyg, ce ingat balik Rasulullah SAW dulu smpai tebal kulit muka nak mintak kurang solat kat Allah SWT...kalau tak sepatutnya kita ni kena smyg lebih 50 waktu sehari...larat?

dapat 5 pun kerut dahi kan..hurmm

Hanie Dew said...[Reply to comment]

isu yang sensitif tetapi wajib.

Dylla Abas said...[Reply to comment]

bukan senang kan nak suruh org bersolat..tp kalau tak suruh nanti kita dianggap bersubahat pula...jd kena la cari cara yg paling berhemah untuk menyuruh org lain bersolat :)

cik L.A.L.A said...[Reply to comment]

@Munnafendy
yup solat kdg2 dipandang remeh kan

madammondoq said...[Reply to comment]

btol tu.. benda yg 5 minit ni lah kdg2 kita susah nak buat kan?

cIk JanNah said...[Reply to comment]

solat tiang agama, bila hilang satu tiang maka runtuhlah semua. harap2 kita diberi kesihatan yg baik untuk mengerjakan yang wajib. insyallah

eita said...[Reply to comment]

solat perkara wajib..
peringatan untuk kita semua tu....

'baca sampai pengsan'?...
rasanya jap lagi akak koma kot..hahahha....terlalu banyak membaca ni...

Muhammad Saiazuan Norhalik said...[Reply to comment]

cara trbaik, kite soalt je depan diorng, bkn nak menunjuk, tapi nk bagi hati diorang tergerak nak solat skali

Afiq Yassin said...[Reply to comment]

kdg2 solat ni dipandang remeh oleh sesetengah org sehingga ada yang menyatakan solat ni buang masa

cik Kartun said...[Reply to comment]

cara paling mudah utk mnegur org yg jnis amik ringan pasal nie..kan?
:)

remyhazza said...[Reply to comment]

terima kasih kerana sudi mengingatkan......

Eera Shera said...[Reply to comment]

@cik Kartun pandai ck..iye tgh menegur ni

Anonymous said...[Reply to comment]

klu nak tegur orang yang kita selalu jumpa... x perlu di dalam blog....
depan2 lagi baik.... kita nak nasihatkan diri sendiri pun x perlu nak gitau dalam blog....
pendek kata, x payah nak tunjuk baik dalam blog sendiri....

inspirasi kopi O' said...[Reply to comment]

Bagus...mengingatkan diri aku n kawan2... nasihat menasihati wpon kite xsempurna sape lg nak nasihat kite kan eera.. hehe chill tenq utk peringatan =)

inspirasi kopi O' said...[Reply to comment]

semoga jadi peringatan utk kite semua.... bgus ape yg ko nak sampaikan ni..kalau bukan kite nk ingtkan sesame kite, sape lagi kan..hehe tenq utk peringatan ak jugak =)