Buat back up file selamatkan semua dokumen penting

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hujung bulan lepas, buah hati aku hampir2 mau menemui ajal. Ingat kan sampai dah masanya tapi masih ada lagi peluang untuk teruskan hidup tapi kena rawat dulu la kan. Tengah sibuk dengan macam2 keje, boleh pulak laptop kesayangan aku tu buat hal. Baru je hujung tahun lepas aku tukar mother board. Pahtu rosak lagi. 

Nasib la jadi masa malam hujung minggu, masa kelas pun dah tak ada. Pagi besoknye aku terus cabut balik rumah la. Tu yg sempat lagi pergi Hari Belia dan Jom Heboh tu hehe. Sekarang aku pakai laptop lain. Abah dah repair. Katanya hard disk rosak. Tukar yg baru.

So semua yg kat dalam tu hancus, lebur, hilang..em apa lagi nak kata grrrrr. Nasib semua keje aku sem ni aku dah simpan awal2 dalam pendrive dan ada sikit kat emel. Back up tu penting tau.


Untuk berjaga- jaga, korang kena la buat back up. Benda kalo nak rosak bukan dia nak kabo dulu kat kita. Memandangkan aku ni rabun IT, ni je la cadangan yg aku boleh bagi:

-Simpan dalam external hard disk. Tapi tu bukan jaminan jugak. 
-Buat back up dalam pendrive tapi tu pun tak selamat. (dalam kes aku selamat la hehe)
-Nak selamat korang send kat emel sendiri apa yg korang nak simpan tu.
-Boleh jugak download dan guna Dropbox dan apa2 service internet lain untuk simpan gambar, video dan    dokumen (aku download tapi tak pakai pun..ceh)
-Simpan dalam laptop kawan. Kalo dia punya pun jahanam, maka jahanam la sama2 ya.


Sedih woo semua gambar aku dah takda. Gambar dari matrik, gambar dari sem 1, semua movie, lelagu dan MV yg susah payah aku download. Paling sayang One Piece aku yg 500 lebih episod tu woi. Abes koleksi  MV Suju, FT Island, DBSK, Beast, ah semua la. Nasib you tube ada. Oh babai awak semua. 

Kepada buah hati saya, banyak jasa awak untuk saya ya. Teman saya buat kerja, teman saya berhibur, teman saya berinternet, teman saya berblog. Balik nanti saya nak peluk awak sebab saya masih sayang awak. Yang awak nak mati cepat tu kenapa?

Moral of the story: Jangan penuhkan hard disk macam aku buat huhu.. 




 Banner

Raksasa lawan atromen, dah baca sila la komen ^___^

13 rajin komen:

Salina Mat Isa said...[Reply to comment]

pernah kena camni..hard disk rosak..kena tukar baru..habis semua benda dlm tu tak dpt dselamatkan..

Unknown said...[Reply to comment]

remy bernasib baik waktu rumah kena pecah haritu... harddisk yg kena curi dapat kembali..... perompak campak kat rumah org...nasib baik org tu kenal remy.... selamat semua data , file dan pic dlm tu.....
syukur sangat2....!

Unknown said...[Reply to comment]

aah betol

kne simpan

cite korea byk dlm harddisk tu

♥ wawawawa ♥ said...[Reply to comment]

penah kene jugak! huhu

tp skrg simpan kat external

Zul fattah said...[Reply to comment]

stakat ni tak pernah lagi r hilang fail.. huhu,

aizamia3 said...[Reply to comment]

pengalaman mematangkan pemikiran.. ;)
akak pernah kena tapi computer kat office, masa tu memang takde back up file pun, habis semua data tak dapat diselamatkan.. kalau peribadi tu takdelah ralat sangat tapi semuanya pasal keje huhuhu..

la ni, semua akak back up dalam external hard disk.. jangan dia pun rosak sudah..

Ujang9897 said...[Reply to comment]

sapa pernah kena la best..pengalaman..ahaha

Unknown said...[Reply to comment]

haha aku pun haritu laptop rosak. hantar kedai .. bile dapat balik, semua benda dah takde.. hancusss lebusss hati aku..

::CIK LYNN:: said...[Reply to comment]

rasa susah kan bila lptop rosak...cik lynn pn pnah rsa cmni..huhu...haah, ada kwn pn suggest simpan dlm emel je...

Nong Andy said...[Reply to comment]

er.. siraulah mcm ni. kalau2 pc yg dah layak masuk mesium ni buat hal mcm mana eh? habis la...

Kancil 8349 said...[Reply to comment]

sakit hati bila terkena...dah kena dah lebih berwaspada

Hanie Dew said...[Reply to comment]

xpe la MV tu kat youtube dah ade HD.hahahahha..yg penting tenet ade je la.pastu bole download gak dr youtube kan..

gambar mmg tak bole ganti.sayang seribu kali syg..

pasal ni aku teringat final project time study dulu, pent aku buat design kat photoshop,internet coding dan segalaya hancur lebut bila laptop tetibe demam. Jue je yg tau keadaan aku masa tu..hahahaha..

Nur Aqilah said...[Reply to comment]

pakai laa dropbox.
its awesome.


ak bru jeee keluarkn ape2 yg ptt dr dropbox ak. heeee ye lahhh. dh abis blaja. wt pe nk smpn lg. haha tp ak still simpan kt hard disk. sayunk plakk nk delete.