Pujian boleh melemahkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sape yg tak suka di puji ye dak. Pujian ni ada bagusnya, ada tidak. Kalo dengan pujian akan dapat tambahkan semangat, bagus la. Kata- kata pujian tu akan buat orang tu rasa dihargai. Nampak la kau kisah dengan apa yg dia buat kan.

Tapi yg tak bagusnya, pujian ni boleh jugak membunuh. Wah gitu. Boleh sampai mati ya. Kalo terlebih pujian nanti tak sedar diri pulak. Kembang la kembang! Bangga benau ler kalo ada orang memuji. Tak pasal2 timbul riak dalam hati. 

Pernah kan pernah kan? Tak banyak sikit mungkin ada. Paling tak pun terdetik dalam hati perasaan yg perasan tu.


Source: seperti dalam gambar



Pujian tu kadang buat kau rasa cukup dengan apa yg kau ada atau buat. Mungkin rasa malas dah nak improve sesuatu tu. Mungkin rasa dah cukup baik dah apa kau buat tu. Padahal biasanya banyak lagi benda kita kena belajar kan kan.

Bukanlah nak kata takyah memuji. Tak salah pun. Cuma si penerima puji tu kena sedar diri ler yg semua kebaikan dan kelebihan yg dia ada sape bagi kan? Bila-bila boleh tarik balik. 

Alhamdulillah- Segala puji bagi Allah. Kembalikan pujian tu pada yg lebih berhak. 

Nak perasan lelebih pun buat apa. Macam la bagus sangat. Kau ingat kau sape. Eh eh macam nak marah pulak kekeke. Oh kbai.


ps: ada jugak orang memuji sebab nak mengampu...





 Banner


Raksasa lawan atromen, dah baca sila la komen ^___^

15 rajin komen:

Nong Andy said...[Reply to comment]

a.. memang ada je puji x iklas :D

ah.. manusia :)

Dylla Abas said...[Reply to comment]

suka memuji tapi tak suka dipuji...sebab takut jadi riak ^_^

kura said...[Reply to comment]

tak ada sape pun nak puji sy mslhnyaa. sobs! hehehh

Iffah Afeefah said...[Reply to comment]

pujian juga adelah ujian kesenangan

bukan begitu abe micky?

Ezad Skytech said...[Reply to comment]

tu la..dipuji lebih2 pun takut menimbulkan riak je..huhu~

♥ wawawawa ♥ said...[Reply to comment]

biar kene puji
jgn kene kutuk

boleh x cmtu? hehe

Muhammad Saiazuan Norhalik said...[Reply to comment]

janji jgn riak n sntiasa brsyukur sudah la kan :)

zaujah until jannah said...[Reply to comment]

susah nk cr pujian yang ikhlas. tak pe la. bersangka baik lagi bagus

ஜ miss klanika ஜ said...[Reply to comment]

pujian boleh melemaskan . hanyut dlm arus pujian tak sudah

teratak hati said...[Reply to comment]

Btl..puji jgn lbih2..

Remy hazza said...[Reply to comment]

puji biar ikhlas....
dipuji biar jadi semangat utk yg lebih baik.....
tak perlu riak lebih2.....
takut nanti puji makan diri.....

Ujang9897 said...[Reply to comment]

kena terima dgn hati terbuka..=)

Zul De Alexis said...[Reply to comment]

pujian dan kritikan tu buat kita lebih matang

Jue said...[Reply to comment]

betul. ade sstgh pujian tu mmg bole mcm wat someone tu oppss terover perasan. kalau betul xpe la kot hihi

aku x reti nak puji kalau x betul..mungkin sebab tu boss x suke aku sgt eh?haha

Nur Aqilah said...[Reply to comment]

betul tu. kadang2 tu bla org puji tanpa kita sdar ada terselit rasa riak, bangga. tp tu guna nye self-reflection. :P