SMS

Kelam-kabut dia memasukan tubuhnya ke perut kereta. Dia mahu cepat tinggalkan kesibukan pejabat ini. Rutin yang sama. Tiap hari. Bosan. Enjin kereta dihidupkan. Aircond kereta dibiarkan terpasang membelai tubuh yang resah bermandi peluh. Tali leher dilonggarkan sedikit.

Masih bersandar di kerusi pemandu. Tiba-tiba telefonnya berbunyi tanda ada sms masuk. Dengan malas dan lambat dia mencapai Iphone 4snya. 


"Betul apa awak cakap semalam. Sebenarnya saya masih belum mahu lupakan dia. Kita sampai sini saja. Maafkan saya".


Perlahan keluhan keluar dari rongga mulutnya. Diletakkan kembali telefonnya itu dan dengan tenang dia mulakan perjalanan. Dia memandu dengan cermat. Walaupun jalan raya sesak petang itu, dia berjaya juga untuk sampai ke apartmentnya, itupun setelah dia menghadapi hon yang bertalu-talu, melanggar semua lampu isyarat, mengasak-asak kereta lain dan mengangkat tangan kepada pemandu lain yang jelas tampak memaki hamunnya walau sepatah pun tak dia dengar.

Tapi ironinya dia masih tersenyum. Mana mungkin lelaki kuat sepertinya menangis seperti anak kecil yang tak mendapatkan gula-gula. Pemuda itu sungguh tenang. Wajah dia seperti tasik yang luas, yang permukaanya tak berombak, yang pabila malam biasan wajah bulan nampak jelas di dada tasik itu. Dia mengambil kembali Iphonenya tadi. Dibukanya kotak inbox. Dan dibacanya lagi. Dihadamnya lagi sebaris ayat itu.

Langsung dia menuju ke dapur. Tanpa berfikir panjang, dicapainya objek itu. Tak teragak, dia menyentuhkan objek itu ke kulit dadanya, ditekan lagi. Tekan lagi sampai dalam. Anehnya dia tak terasa apa. Sakit yang di dalam itu lebih parah. Setakat kulitnya yang berdarah bukan apa-apa. 

Benar tak rasa apa. Objek yang berdiri teguh di dadanya kini cuma ternampak hulunya saja. Sebahagian besar yang lain sudah tertanam, bersama dengan cintanya yang dikambus dalam-dalam. Tubuhnya kian lesu, dia tersandar di depan peti sejuk, dengan tangan kiri memegang dada, tangan kanan erat memeluk telefon. 
  



1 rajin komen:

Zaf98 said...[Reply to comment]

TT___TT
sampai hati pempuan tu tinggalkan dia~~~