sakit: azab atau nikmat?


Salam.

Kita selalu merungut bila kita sakit. Bila kita dalam kesusahan. Tapi kita lupa apa yang kita lalui tu adalah satu ujian yang ALLAH turunkan semata-mata nak uji kita. ALLAH takkan uji seseorang tu melebihi apa yang dia terdaya. Pernah ke ALLAH itu zalim terhadap hambaANYA melainkan manusia yang selalu menzalimi diri sendiri? Tengokla orang sekeliling kita..mesti kita terpikir, macam mana lah kalau aku kat tempat dia? See... ramai lagi yang ada masalah yang lebih besar dari kita.

Sakit tu adalah cara ALLAH nak kurangkan dosa kita tapi kita tak sedar. Kita hanya merungut nasib kita malang. Kita rasa susah sangat nak hadapi benda tu sampai rasa macam kita takkan dapat lari dari masalah tu. Matilah aku..matilah aku...habislah..OMG,OMG!

But..once semua tu dah selesai, kita pun dah lupa apa yang pernah terjadi. Kita pun lupa yang kita dulu sampai nangis2 bila berdoa. Menangis sampai berguling-guling macam tenggiling. Meminta sambil merayu-rayu. Tapi bila selesai masalah tu, pernah tak kita rasa bersyukur? Pernah tak kita rasa nak berterima kasih pada ALLAH?  Lu pikirlah sendiri!

Ramai yang boleh bersabar bila ditimpa dugaan tapi tak ramai yang tau bersyukur...

1 rajin komen:

SoLy SoLicious said...[Reply to comment]

lepas ni, kalau sakit ken senyum je...heheheh