Pergi yang tak kembali..

rasanya ramai yang dah tau, Abdul Hakim bin Mohd Kamal, pemilik blog TELURDIBASUH meninggal dunia pagi tadi akibat jangkitan kuman pada paru2 yang menyebabkan kesukaran untuk bernafas. arwah meninggal dalam usia yang muda. Al-fatihah buat arwah.moga rohnya dirahmati ALLAH.takziah untuk keluarga dan sahabat2 arwah.

walaupun aku tak kenal arwah, tak pernah bersua muka pun, tapi pemergiannya dalam usia yang muda menginsafkan aku. ajal tak mengenal usia, tak kira lah kat mana2 pun. bila dengar je ada kematian, aku terkedu. tak kisah la aku kenal ke tak dengan orang tu. tapi rasa insaf tu datang. buat aku fikir yang bila pulak la giliran aku.ya..kita semua akan menyusul ke sana suatu hari nanti. bak kata Sunan, mati tu pasti, hidup InsyaALLAH. cuma kita tak tau bila masanya ajal akan menjemput. 

tapi masalahnya, bila dengar kematian terasa insaf. tapi few days later, tak ingat dah. rasa insaf aku tu sekejap je la. emm...bukan senang nak ubah diri.jadi baik.kena istiqamah. kena kuat lawan nafsu. taubat nasuha. hidup ni sekejap cuma.satu persinggahan untuk mempersiapkan diri menuju jalan abadi. tapi tu la kita manusia. leka dalam kesenangan, lalai dalam suruhan. ya..aku nak jadi baik. tapi sampai sekarang tak baik2 ni apa cerita? ce cite..ce cite..haha...

sama2 la kita perbaiki diri (boleh bah kalau kau!) kalau aku salah korang betulkan. kalau korang salah aku salahkan betulkan.  kita selalu kalah pada nafsu sendiri.nafsu yang selalu jadi tuan. semoga ALLAH lorongkan kita ke jalan yang DIA redha. kalau kita ada niat nak betulkan diri, insyaALLAH ALLAH akan tolong. usaha la sikit kan. ALLAH takkan ubah nasib sesuatu kaum tu kalau dia sendiri tak nak berubah. aku suka dengan orang yang dulunya jahat gila, bergelumang ngan dosa tapi akhirnya kembali ke jalan benar.aku suka baca cerita orang2 macam ni.suka tengok drama macam ni.hihi =p

aku bukan lah orang yang layak cakap hal2 cam ni.diri sendiri banyak khilaf. kiranya ada salah aku selama ni kat sapa2 je lah kan, aku mintak maap banyak2 ek. dan aku mintak halal segala2nya. =)

bila sampai ajal, takkan tercepat sesaat mahupun terlambat sesaat. 

orang yang pergi tinggalkan kita, tak kan pernah kembali lagi. apa yang boleh hubungkan kita dengan dia.. adalah doa.dan dia tidaklah betul2 tinggalkan kita, sebab dia sentiasa ada dalam hati kita. =) (aku selalu bagi ayat ni kat sapa2 yang kehilangan insan tersayang. hehe..

tiba2 rindu pada mereka yang pergi. arwah adik, atuk, tok, pakngah,paklang, abang zul, mak andak, paklong. semoga tenang di sana.

p/s: nak mintak korang doakan untuk sahabatku yang sedang berjuang. doakan semoga dia cepat sembuh. 






0 rajin komen: